Zaterdag 1 okober 2022 - Den Haag - Dagcursus "Eerst bewegen, dan leren"

Mijn kind heeft de diagnose Fixatie Disparatie

Bij mijn kind heeft de diagnose fixatie disparatie  vind je onderstaande beschrijving vanuit het perspectief van INPP en de doorgaans gangbare definitie

Waar kan Fixatie Disparatie uit ontstaan?

Deze vraag stellen we ons bij INPP. De term fixatie disparatie wordt veel in Nederland gebruikt om bij kinderen vast te kunnen stellen dat deze ‘aandoening’ vanuit de ogen komt. Natuurlijk is dat waar dat door de klachten die hiermee gepaard gaan zich kunnen uiten door de ogen, alleen het kind zal meestal niet alleen met visuele training geholpen kunnen worden als hier onderliggend nog een ‘cluster’ van primitieve reflexen aanwezig zijn. Lees hier meer over wat INPP beschreven heeft bij de reflexen en welke reflexen hierbij nog actief kunnen zijn.

Voorbeelden van Fixatie Disparatie

Fixatie Disparatie komt uit het Engels van Binoculair Fixation Disparity. Beide ogen moeten naar één punt kijken en als een team samenwerken. Je kijkt met beide ogen op één punt en je fixeert daarop en als het disparaat is betekend dat zij apart van elkaar ‘niet’ met elkaar samenwerken. Als de letters door elkaar heen lopen tijdens het lezen of als het kind de tekst dusdanig vervormd ziet alsof er witte banen verticaal door de tekst lopen. Meestal ligt het probleem in een ander gedeelte van de hersenen namelijk in de hersenstam. De vertekening van de tekst kan dus daarmee te maken hebben dat bijvoorbeeld de Moro Reflex, ATNR, STNR en TLR reflex nog aanwezig zijn. Deze reflexen ontstaan in de baarmoeder en moeten rond 6 tot 12 maanden na de geboorte weg zijn.

Combinaties van fixatie disparate

Dyslexie en concentratie problemen met lezen of afschrijven van een bord en niet goed van veraf naar dichtbij kunnen focussen en andersom. Daardoor kunnen de ogen niet op het juiste tijdstip met elkaar samenwerken. Op het moment dat de fixatie disparatie aanwezig is kan de saccadische oogbeweging (de woorden die van links naar rechts gelezen moeten worden in de zin) niet goed tot stand kan komen en de opname (fixatie) van wat gelezen is niet goed in de hogere hersendelen (van de cortex) opgenomen kan worden.

Hier vindt u een wetenschappelijk artikel over Fixatie Disparatie:

Binoculair Fixation disparity in single words displays van de University of Leicester United Kingdom UK

Vul de vragenlijst reflexintegratie in voor jouw kind en neem dan contact op met een INPP therapeut bij jou in de buurt.

Werk je in het onderwijs en ben je benieuwd wat het INPP programma voor jouw leerlingen kan betekenen?

Bezoek dan onze onderwijs website op: https://leerproblemen.eu/

Ben je therapeut of behandelaar voor kinderen/volwassenen en ben je benieuwd hoe jij het INPP programma kan toepassen?

Kijk dan op onze therapeuten website: https://www.inppreflexintegratie.nl/