Zaterdag 1 juni 2024 - Dagcursus "Eerst bewegen, dan leren" - locatie Surhuisterveen

Mijn kind heeft de diagnose Dyspraxie

Coördinatieproblemen

Het woord Dyspraxie is afgeleid van twee bronnen: Dys komt uit het Latijn, wat ‘niet gemakkelijk’ of ‘moeite met’ betekent, en praxis uit het Grieks, wat ‘actie’ of ‘oefening’ betekent. Het wordt ook wel Developmental Coordination Disorder (DCD) genoemd.

Het is een term die wordt gebruikt om problemen met het uitvoeren van gecontroleerde vrijwillige acties te beschrijven. Het is een bewegingsstoornis waarbij sprake is van een verslechtering van het vermogen om een ​​vaardige activiteit uit te voeren in afwezigheid van verlamming, ataxie of enige andere verslechtering van de primaire motorische banen die de beweging beheersen. Het kan zowel ontwikkelings- als verworven zijn.

Diagnose van dyspraxie

De diagnose dyspraxie – of DCD – wordt meestal gesteld door een arts, klinisch psycholoog, fysiotherapeut of ergotherapeut.

Gecontroleerde vrijwillige beweging omvat veel systemen, maar drie hoofdgebieden zijn betrokken bij dyspraxie:

  • De sensorische paden
  • Het motorsysteem
  • Het centrale zenuwstelsel als geheel

Elk van deze gebieden kan verantwoordelijk zijn voor de presentatie van dyspraxiesymptomen. Identificatie van het belangrijkste foutgebied is daarom erg belangrijk om de meest effectieve vorm van behandeling of training te geven.

Dyspraxie Behandeling / Training

Een kind met een slecht zintuiglijk bewustzijn zal goed reageren op een corrigerende aanpak, die zich concentreert op het trainen van elk van de zintuigen om informatie effectiever door te geven. Dit kan worden gedaan door stimulatie van een van de zintuigen, b.v. tactiele stimulatie of gehoortraining voor een kind dat op deze gebieden hyper- of hypogevoelig is. Bewegingsprogramma’s zijn ook ontworpen om de sensorische integratie te verbeteren.

Als een cluster van abnormale primitieve en houdingsreflexen aanwezig is, zal dit interfereren met de ontwikkeling van de beheersing van het evenwicht en de motoriek. Een reflexstimulatie- en remmingsprogramma kan helpen om een ​​solide basis te leggen voor het verbeteren van de motoriek en daarmee voor het verbeteren van balans, coördinatie en zelfvertrouwen.

Coördinatieproblemen

Bekijk meer informatie over coördinatieproblemen, een verkort uittreksel uit het tijdschrift Natural Parent van januari/februari 1999, geschreven door Sally Goddard Blythe van INPP.

Vul de vragenlijst reflexintegratie in voor jouw kind en neem dan contact op met een INPP therapeut bij jou in de buurt.

Werk je in het onderwijs en ben je benieuwd wat het INPP programma voor jouw leerlingen kan betekenen?

Bezoek dan onze onderwijs website op: https://leerproblemen.eu/

Ben je therapeut of behandelaar voor kinderen/volwassenen en ben je benieuwd hoe jij het INPP programma kan toepassen?

Kijk dan op onze therapeuten website: https://www.inppreflexintegratie.nl/