Lezen

Problemen met lezen

Er kunnen veel redenen zijn waarom kinderen problemen hebben met lezen. In veel gevallen kan het zijn dat de ogen de tekst niet goed kunnen scannen door de oogvolg bewegingen die ook wel saccadische oogbewegingen genoemd worden. Deze saccadische oogbewegingen kunnen soms niet op de juiste plek in de tekst landen en vaak verkeerd gediagnostiseerd kunnen worden, waarop het zou kunnen lijken dat het kind problemen heeft met het 'korte termijn geheugen'.

Kinderen die 'slechte' lezers zijn, en zich moeten concentreren om hun ogen op de zin te houden hebben meestal moeite met het navertellen wat zij gelezen hebben. De ogen moeten zonder problemen de letters en de woorden kunnen  aftasten wat gemiddeld in een kwart van een seconde (250 msec.) gebeurt per saccade en fixatie.

Als het lezen problemen geeft door concentratie problemen (of storing door nog een aanwezige primitieve reflex op een plek in de hersenen waar deze niet thuis hoort) is het gevolg vaak dat een kind nog meer moeite heeft met fijne motorische taken. Een fijne motorische taak is bijvoorbeeld om controle over de ogen te hebben en van links naar rechts te kunnen kijken. Hierdoor kan het zijn dat de saccades en fixaties (instabiele fixatie en/of fixatie disparatie) niet goed uitgevoerd worden en dat de ogen niet op de juiste plek landen en dat de informatie niet goed opgenomen kan worden in het korte termijn geheugen en daarom niet in de hogere linguïstische delen van de hersenen kunnen komen.

Bij de INPP methode wordt de oorzaak onderkent wat het probleem zou kunnen zijn dat de ogen niet kunnen 'scannen' waar de oorzaak niet bij het scannen zelf ligt maar meer op andere 'lagere' fundamentele ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel. Door dit te onderkennen en belangrijker nog dat het kind  met 'simpele bewegingen' profijt kan hebben van het 'niet invasie' INPP bewegings programma om zo de onderliggende oorzaak te kunnen verhelpen.