ADHD

Over ADHD

De gedragsproblematiek die nu ADHD wordt genoemd is in 1902 voor het eerst beschreven door de Britse kinderarts George Still.

In 1937 werkte de arts Charles Bradley in een inrichting voor moeilijk hanteerbare jongens. In plaats van deze jongeren door middel van harde tucht te leren hun gedrag aan te passen, besloot hij hun gedrag te beïnvloeden door medicatie voor te schrijven. Hij had al eerder ontdekt dat stimulerende medicatie, zoals die onder andere werd toegepast als middel om af te vallen, een kalmerend effect had op mensen met bepaalde klachten.

In 1947 werd beschreven dat de gedragsproblemen werden veroorzaakt door kleine beschadigingen in de hersenen, minimal brain damage (MBD) genoemd. Vanaf 1967 was men toch minder overtuigd van beschadiging en werd de term minimal brain disfunction ingevoerd. In de jaren 1970 kwam aan het licht dat ADHD geen typische kinderziekte was die rond de puberteit verdween, maar dat zo’n 60% ook als volwassene last bleef houden van symptomen. Ondanks deze wetenschappelijke feiten bleef de algemene maatschappelijke mening nog lange tijd dat ADHD een opvoedingsprobleem was zonder biologische oorzaak. Ook al omdat men er in de psychoanalyse lang van uitging dat ADHD een neurologische  afwijking was die veroorzaakt werd doordat ouders steeds minder tijd en aandacht hadden voor hun kinderen.

Let op! lees verder op Wikipedia over ADHD  http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD

 

Ga naar de startpagina

Ga naar de vragenlijst

Ga naar de overzichtlijst

 

Eerst bewegen, dan leren

Reflexen, leren en gedrag

 

 

 

 

 

 

 

Kernwoorden INPP

  • Neuro ontwikkelingsvertraging NOV
  • Moeilijkheden met zwemmen
  •  gekruisde dominantie
  • ATNR,TLR,MORO, STNR
  • Moeilijkheden met stil zitten
  • ADD/ADHD
  • Auditieve vertraging en verwerking
  • Spraak en articulatie problemen
  • Niet de tijd kunnen vertellen
  • Moeite om te leren fietsen
  • Primaire reflexen
  • Neuro Ontwikkelingstherapie NOT